ZDRAVÁ VÝŽIVA: Rozhovor s výživovým specialistou

20.01.2018 12:34

Proč by měl mladý fotbalista dbát na stravovací a pitný režim?

"Když budeš dodržovat správný výživový režim, budeš mít velmi dobré výsledky ve škole a budeš ji zvládat s fotbalem naplno. Nebudeš nemocný a zraněný, vše půjde s větší lehkostí, protože kromě toho, že maximálně trénuješ, dáváš tělu možnost, aby mělo energii prodat na zápase to, co umíš."

"Když nebudeš dodržovat správný výživový režim, nikdy neprodáš to, co jsi natrénoval. Když tělu nedáš energii, nebudeš schopný předvést, co umíš. Máš vyšší riziko zranění, jsi často nemocný a potom musíš ostatní jen dohánět a z dlouhodobého hlediska se může stát, že nebudeš zvládat ani školu."

... říká výživový specialista FAČR RNDr. Pavel Suchánek.

VIDEO ROZHOVOR

Ve zkratce:

Proč je důležité správně jíst?
Strava ovlivňuje imunitu, kvalitu kostí, výkon při zápase, regeneraci a dodává energii pro mozek (škola) i svaly (fotbal).

Zásady správné výživy:
- změny se projeví v řádu týdnů
- pravidelnost a pestrost
- průběžně pít, za den minimálně 2 litry tekutin + 0,5 litru ve stravě
- druhá večeře - první večeře nahrazuje energii z tréninku, druhá večeře umožní tělu přes noc odpočinout a připravit se na další den

Denní režim:
SNÍDANĚ: nejde vynechat, energie v lupínkách, cornflakes, chleba se šunkou a sýrem
DOPOLEDNÍ SVAČINA: ovoce, mléčný výrobek, rohlík s tvrdým sýrem
OBĚD: ve škole
ODPOLEDNÍ SVAČINA: hodinu před tréninkem, když je trénink později, klidně 2 svačinky - obložený chleba, cornflakes s jogurtem, banán, kvalitní müsli tyčinka
PO TRÉNINKU: müsli tyčinka, jogurt, celozrnná sušenka
PRVNÍ VEČEŘE: bílkoviny (maso), brambory, rýže, těstoviny (příloha v menším množství), zelenina, ovoce (vitaminy)
DRUHÁ VEČEŘE: cca hodinu před spaním, bílkoviny s pomalým vstřebáváním, tj. tvarohového typu, tvaroh + jogurt nebo zakysaná smetana

Pitný režim:
- pít průběžně během celého dne
- základem voda; doplňovat nízce mineralizovanou vodou (hlavně za sucha a tepla, kdy ztrácíme minerály pocením)
- můžeme lehce dochucovat, ale jen před tréninkem; po tréninku nedochucovat
- když už cola, fanta apod., tak na chuť jednou za čas, ale vždy v malém množství před tréninkem, po tréninku zablokuje regeneraci